روزنوشته های دفتر اسناد رسمی 246شیراز

شیراز :میدان دفاع مقدس ابتدای سبیویه نبش اولین کوچه سمت راست روبروی خیابان شیشه گری تلفن07137364232

روزنوشته های دفتر اسناد رسمی 246شیراز

شیراز :میدان دفاع مقدس ابتدای سبیویه نبش اولین کوچه سمت راست روبروی خیابان شیشه گری تلفن07137364232

گزارش از جلسه کارگروه رسیدگی به مشکلات قانونی و فنی ثبت آنی

گزارش از جلسه کارگروه رسیدگی به مشکلات قانونی و فنی ثبت آنی

گزارش جلسه چهاردهم مهر ماه کمیسیون قضائی مجلس با نمایندگان سازمان ثبت اسناد وکانون سردفتران و دفتریاران و مرکز پژوهشهای مجلس را معروض داشتیم و اگر بخاطر داشته باشید قرار براین شد که کارگروهی با ترکیب نمایندگان کمیسیون قضائی و مرکز پژوهشها و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و کانون سردفتران و دفتریاران تشکیل شود که مسئله را از جنبه "قانونی" و "فنی" بررسی نماید.

 

 

فردای آن روز( 15 مهرماه) کارگروه در ساعت 13 تشکیل جلسه داد. ازکمیسیون حقوقی و قضائی مجلس جناب آقای ابوترابی نماینده محترم تیران کرون –نجف آباد و جناب آقای غضنفر آبادی نماینده محترم مردم بم، از مرکز پژوهشهای مجلس آقایان حکیم جوادی و عبدالملکی و دکتر فقیهی متخصص عالی فن آوری اطلاعات و از سازمان ثبت اسناد واملاک کشور جناب آقای مرادی نماینده دور قبلی مجلس و عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس دور قبل که در حال حاضر مدیرکل حقوقی سازمان ثبت اسناد هستند و آقای مهندس صدرنوری، سرپرست معاونت توسعه فناوری اطلاعات سازمان ثبت و از کانون اینجانبان سیروس و آقاصفری حضور داشتیم.

 

درابتدای جلسه جناب آقای ابوترابی فرمودند که مسئله از جهت قانونی دچار مشکل نیست وبپردازیم به جنبه های فنی.

 

ما که به جهت روستائی بودنمان سریعا دچار حیرت می شویم عرض کردیم که دیروز بعد از ختم جلسه همه متفرق شدند و به منزلهایشان رفتند. کی جلسه بررسی موارد قانونی تشکیل شد؟ فرمودند: بعد از رفتن شما. عرض کردیم که قرار بوده است کار گروه اظهارنظر کند و ما نمایندگان کانون که عضو کارگروه هستیم در این اظهار نظر سهیم نبوده ایم، که یکی از آقایان نمایندگان مجلس فرمودند: خوب بعدا هم می توانیم به این موضوع مجددا بپردازیم.

 

ما نمایندگان کانون که تصور می کردیم تا قبل از حل مشکل قانونی به ابعاد فنی پرداخته نخواهد شد و به همین جهت هم متخصص مربوط را به همراه نداشتیم، ناظر گفتگوهای فنی آقای دکتر فقیهی و مهندس صدرنوری بودیم و جناب آقای ابوترابی که سعی داشت اثبات کند در این زمینه صاحب نظر است مباحث را اداره می کرد. در نهایت قرار براین شد که جناب آقای دکتر فقیهی نظرات فنی خود را اعلام و آقای صدرنوری هم نظرات فنی خود را اعلام نمایند تا کارگروه اتخاذ تصمیم نماید.

 

حال این که آیا آقایان مذکور نظرات خود را اعلام داشته اند یا خیر؛ چیزی نمی دانیم و این که آیا دوستان حقوقی مرکز پژوهشهای مجلس اعلام نظری کرده اند یا خیر نمی دانیم و این که آیا نمایندگان کانون نمی بایست از نظرات آقایان مطلع می شدند؟

 

اما یک نکته را به خوبی می دانیم و آن این که مقرر بوده است که کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس پس از اظهار نظر کارگروه حکمیت کند. این که فردی از اعضا کارگروه قبل از رعایت تشریفات پیش گفته و طرح مسئله در کمسیون قضائی و حتی لحاظ نظرات کارگروه و در مقام (قاضی) مسئله را یک جانبه و به نفع سازمان ثبت اسناد به قول ورزشی ها سوت بزند، کماکان بر حیرت ما افزوده است.

 

هر چند احتمال دارد که جناب آقای ابو ترابی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی آنچنان از ما بندگان خدا برنجند که دیگر اجازه ندهند تا ما نمایندگان کانون امکان ملاقات با نماینده ملت که ایشان باشند و (ما از جمله آن ملتیم) با ایشان داشته باشیم، اما اعلام می داریم که ما نمایندگان کانون با سامانه اینترنتی تهیه شده توسط سازمان ثبت اعلام رضایتی ننموده ایم(هر چند خود از پیشتازان و پیشگامان برنامه های رایانه ای در دفاتر اسناد رسمی بوده و هستیم و کماکان معتقدیم که سامانه طراحی شده توسط سازمان از جنبه قانونی وفنی دچار اشکالات عدیده است و اجرای نظر قانونگذار در مواد 46 و211 قانون برنامه پنجم توسعه و ماده 12 قانون ارتقاء سلامت نظام اداری یعنی تبادل اطلاعات به جهت تسهیل در معاملات بسیار ساده تر وکم هزینه تر و ایمن تر از این هم ممکن بود) و فرمایشات ایشان را در خبرگزاری تابناک در مورخ 92/7/22 در خصوص تصمیمات کارگروه قبول نداریم، چون کار گروه تصمیمی نگرفت.

 

متذکر می گردیم که آنچه از فرموده اشخاص نقل قول کرده ایم (نقل به مفهوم( بوده است وگرنه اینجانبان در مجلس هیچ وسیله ضبط صدا حتی گوشی تلفن نداشته ایم که بتوانیم مطالب را عینا نقل کنیم.

 

با احترام

مسلم آقاصفری- احمدعلی سیروس

ادامه مطلب ...

گلایه‌های مردم، کارشناسان و سردفتران در گفت‌وگو با ایران؛ «ثبت آنی سند»30 روز طول می‌کشد

گلایه‌های مردم، کارشناسان و سردفتران در گفت‌وگو با ایران؛ «ثبت آنی سند»30 روز طول می‌کشد

داستان تکراری «آزمون و خطا» در قوانین کشور ما انگار به موضوعی عادی تبدیل شده است. سال‌هاست که در عرصه‌های مختلف سیاسی، حقوقی و اجتماعی با این پدیده روبه‌رو بوده و هستیم و گویا قرار هم نیست از تجربیات ناموفق گذشته و شکست‌ها و خسارت‌های مادی و معنوی ناشی از این سنت نادرست درس عبرت بگیریم. چند روز قبل که برای انجام کاری به یکی از دفترخانه‌های ثبت اسناد رفته بودم، با موضوع جالبی روبه‌رو شدم. به احتمال زیاد شما هم ماجرای «ثبت آنی سند» در دفترخانه‌ها را که به تازگی اجرا شده، شنیده‌اید.

 

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران به نقل از روزنامه ایران، موضوع از این قرار بود که عده‌ای برای انتقال اجرایی سند یک ملک قدیمی که مالکش مدت‌ها قبل فوت کرده بود، به دفترخانه آمده بودند. نماینده دادگاه، خریدار و همه مدارک‌شان آماده بود اما هنگامی که پلاک ثبتی با نام و مشخصات مالک برای تنظیم سند وارد سیستم شد، رایانه اعلام کرد مالک فوت شده است و امکان تنظیم چنین سندی وجود ندارد.

 

طرفین ماجرا که با مشاهده این صحنه و شنیدن پاسخ منفی از سوی سردفتر بشدت متعجب شده بودند، به اعتراض پرداختند اما سردفتر که انگار خودش نیز برای نخستین بار با چنین موردی روبه‌رو شده بود، گفت: چند روزی است که همه دفترخانه‌ها مجهز به سیستم ثبت آنی سند شده‌اند و همه سندها باید به شکل رایانه‌ای تنظیم شود اما خودم هم نمی‌دانم چرا سیستم قادر به تنظیم سند انتقال اجرایی نیست! در حالی که سردفتر سعی داشت به نحوی این مشکل را حل کند، پس از تماس‌های پی در پی با سایر همکارانش و سازمان ثبت، سرانجام به این نتیجه رسید که در سیستم ثبت آنی رایانه‌ای، ثبت چنین سندهایی تعریف نشده است. بدین ترتیب پس از حدود دو ساعت معطلی، طرفین بی‌نتیجه و با ناراحتی دفترخانه را ترک کردند. اما این پایان ماجرا نبود. مرد میانسال که انگار یک بار دیگر داغ دلش تازه شده بود، گفت: «من نمی‌دانم این چه کار نسنجیده‌ای بود که سازمان ثبت اسناد و املاک کشور انجام داده است، چرا که هم کار ما را دشوار کرده و هم مردم را سرگردان کرده است.> از آنجا که طی مدت حضورم در دفترخانه شاهد موارد دیگری از نارضایتی مردم و کارکنان دفترخانه بودم، پیگیر ماجرا شدم.

 

یکی دیگر از مراجعه‌کنندگان که برای سند تفویض وکالت مراجعه کرده و کار وی نیز گره خورده بود، گفت: اجرای این طرح باعث شده کاری که تا پیش از ثبت آنی سند به راحتی انجام می‌شد، نیازمند عبور از هفت‌خوان رستم شود. به گفته یک سردفتر، با اجرای این طرح جدید، در تنظیم اسناد وکالت، همه کسانی که موکلین اولیه بوده‌اند هم جزو امضاکنندگان سند محاسبه می‌شوند و هزینه‌ها نیز غیرواقعی محاسبه می‌شود. یعنی محاسبه نوع حق‌التحریر نادرست است که کار ما را با مشکل روبه‌رو می‌کند.

 

سردفتر میانسال که دل پر دردی از این ماجرا داشت، اظهار کرد: ما با اصل موضوع مشکلی نداریم. این که با این روش اطلاعات کامل و جامع در تنظیم سندها متمرکز شده و در اختیار نهادهای ذیربط قرار می‌گیرد، فکر خوبی است و امنیت را در جامعه بالا می‌برد اما بحث بر سر این است که چرا قبل از آماده کردن زیرساخت‌ها، چنین اقدامی جنبه اجرایی یافته است.

 

وی در ادامه گفت: حدود سه ماه قبل سازمان ثبت به ما اعلام کرد که قرار است چنین سیستمی از ابتدای شهریور 92 راه‌اندازی شود و دیگر هیچ دفترخانه‌ای حق تنظیم سند دستی را ندارد و همه تنظیم سندها باید به شکل رایانه‌ای و سراسری اجرا شود. به همین منظور کلاس‌هایی برای آموزش در کانون سردفتران تشکیل شد که فقط به یک سری آموزش‌های کلی اکتفا گردید که کافی نبود. با این حال از 26 شهریور طرح به اجرا درآمد اما چشم‌تان روز بد نبیند.

 

شاید بتوان از این روز به عنوان یک روز تاریخی سخت در زندگی کاری همه سردفتران اسناد رسمی نام برد. شما تصور کنید هشت هزار دفتر اسناد رسمی در کشور به یکباره وارد سامانه شدند و ترافیک سنگین اینترنتی و ناکافی بودن پهنای باند اختصاص داده شده به این سامانه اعصاب همه را به هم ریخت. حتی به جرأت می‌توانم بگویم در آن روز شاید به تعداد انگشتان دست هم سندی تنظیم نشد! این ماجرا در روزهای بعد هم ادامه یافت و به طور طبیعی مراجعان نیز عصبی و ناراحت بودند و تصور می‌کردند‌ این قصور از سردفتران است که قادر به تنظیم سند نیستند. ضمن این‌که شاهد برخوردهای نامناسبی از سوی مراجعین نیز بودیم که البته تا حدود زیادی هم حق با آن‌ها بود.

 

موضوع ثبت آنی سند که طرحی برای کاهش تخلفات در ثبت اسناد و بالا بردن امنیت اطلاعات اسناد بود در برنامه پنجم قانون توسعه لحاظ شد و قرار بود این طرح تا پایان سال 90 تکمیل شده و به اجرا درآید. اما بنا به دلایلی از جمله کمبود بودجه و آماده نشدن زیرساخت‌های لازم به تعویق افتاد تا این‌که سرانجام بردیا صدرنوری – سرپرست دفتر توسعه فناوری اطلاعات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور – از اجرای طرح در شهریور 92 خبر داد. اما آن طور که شواهد نشان می‌دهد پس از 2 سال نیز همچنان مشکلات اصلی برای اجرای طرح برطرف نشده و زیرساخت‌ها هم برای اجرای این طرح ملی آماده نبوده است. چرا که همزمان با اجرایی شدن طرح، به ناگاه موجی از اعتراضات و نارضایتی‌ها از سوی سردفتران و مردم به پا خاست. هر چند احمد تویسرکانی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور این طرح را مثبت ارزیابی کرده و می‌گوید: با توجه به گستردگی کار و از آنجا که پیش‌بینی‌های لازم از ابتدا صورت گرفته بود این طرح با موفقیت اجرا شد و هر روز که می‌گذرد مشکلات کمتر می‌شود و در حال حاضر در وضعیت مناسبی قرار داریم و روزانه به طور متوسط 60 هزار ثبت الکترونیک در دفاتر اسناد صورت می‌گیرد!

 

به گفته وی اگر هم ضعفی در این بخش‌ها وجود دارد به دلیل مشکلاتی است که در خطوط اینترنتی برخی مناطق وجود دارد و گرنه زیرساخت‌ها و شرایط مهیا بوده است. این در حالی است که چند روز قبل از اظهارات رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک، جمعی از سردفتران اسناد رسمی کشور در اعتراض به کاستی‌ها و مشکلات این طرح مقابل کانون سردفتران تجمع کرده و خواهان رسیدگی به مشکلات شدند. مشکلاتی نظیر قطعی اینترنت، کندی سرعت سیستم، پیش‌بینی نشدن فرم تنظیم سند در برخی موارد و...


این اعتراضات تا جایی پیش رفت که اعضای کمیسیون حقوقی – قضایی مجلس شورای اسلامی تصمیم گرفتند به ماجرا ورود کرده و موضوع را بررسی کنند. محمدعلی اسفنانی نایب رئیس کمیسیون حقوقی در این باره به خبرنگار ایران گفت: «تعدادی از اعضای کانون سردفتران رسمی کشور در اعتراضات خود مدعی شده بودند که طرح «ثبت آنی سند» خلاف قانون است و مشکلاتی هم در اجرایش وجود دارد. از جمله ناکافی بودن پهنای باند و غیره که ما هم مجبور شدیم برای رسیدگی به این اعتراضات وارد عمل شویم. در نهایت نیز هیأتی مشخص شد تا مسئول بررسی موضوع در کمیسیون شود. سپس جلسه‌ای نیز با حضور اعضای هیأت، نمایندگان کانون سردفتران و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک تشکیل و حرف‌های طرفین شنیده شد که بزودی نتیجه این جلسه اعلام خواهد شد تا پس از آن تصمیم‌گیری مناسب صورت گیرد.

 

اما یکی دیگر از سردفتران ناراضی که نمی‌خواست نامش اعلام شود، گفت: در فراز 2 از بند «و» ماده 46 برنامه پنج ساله قانون توسعه، سازمان ثبت اسناد و املاک رسمی کشور مکلف است در راستای توسعه سامانه یکپارچه ثبت اسناد و املاک نسبت به الکترونیک کردن تمام مراحل نقل و انتقالات و ثبت اسناد تا پایان سال دوم برنامه توسعه اقدام کند. همچنین در بند «م» از ماده 211 همین قانون، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مکلف شد در راستای توسعه سامانه یکپارچه ثبت اسناد و املاک و راه‌اندازی مرکز ملی داده‌های ثبتی نسبت به الکترونیک کردن تمام مراحل ثبت معاملات تا پایان سال دوم برنامه اقدام کند به نحوی که امکان پاسخ آنی و الکترونیک به استعلامات ثبتی و ثبت آنی معاملات با به کارگیری امضای الکترونیک مطمئن فراهم شود.

 

این موارد و همچنین بند ج ماده 12 قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد که می‌گوید: «باید طی یک سال شبکه و پایگاه اطلاعاتی مشترک بین دفاتر اسناد رسمی و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور راه‌اندازی شود به نحوی که ثبت و تبادل تمام وقایع دفترهای اسناد رسمی و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از طریق نظام متمرکز مذکور تسهیل شود، همگی از وظایف و تکالیف سازمان ثبت اسناد و املاک است و هیچ تکلیفی برای دفترخانه‌ها و سردفتران تعیین نکرده است.

 

به گفته وی در واقع سازمان ثبت اسناد و املاک باید بسترها را برای اجرایی شدن این طرح آماده می‌کرد وقتی در قانون از «پاسخ آنی» سخن به میان می‌آید یعنی جواب استعلام‌ها از مراجع مربوطه باید سریع به دست ما برسد در حالی که هم اکنون برخی استعلام‌ها 30 روز طول می‌کشد. پس آیا این معنای پاسخ آنی است؟


وی می‌افزاید: در بخش دیگری از این ماده قانونی آمده بعد از راه‌اندازی پایگاه اطلاعاتی مشترک بین دفاتر و سازمان ثبت اسناد و املاک، روند همه وقایع باید تسهیل شود. اما آنچه تاکنون اتفاق افتاده نه تنها تسهیل نبوده بلکه موجب سختی کار هم شده است که این نقض غرض است. چرا که به نظر می‌رسد متأسفانه شأن سردفتران با این کار در حد یک اپراتور سازمان ثبت اسناد واملاک نزول کرده است حال آن‌که ما طبق نص صریح قانون در تنظیم اسناد مختاریم اما با این قانون فقط به یک واردکننده اطلاعات در سیستم تبدیل شده‌ایم و ثبت سند ما منوط به اجازه سیستم سازمان ثبت اسناد و املاک شده است. اشکال دیگری که بر این سیستم وارد است این‌که پهنای باند اینترنت و قدرت سرورهای سازمان ثبت اسناد و املاک برای چنین طرح گسترده‌ای ناکافی است و اجازه کار اساسی به ما نمی‌دهد. برخلاف اظهارات آقای تویسرکانی – رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک رسمی کشور – که گفته بودند «مشکل از سامانه نیست بلکه اهمال از سوی دوستان است و برخی از کاربران شماره رمز خود را فراموش کرده بودند» باید بگویم سردفتران شاید همگی مهندسین فناوری و اطلاعات IT نباشند اما حداقل از مقدمات کار با رایانه اطلاع و آگاهی دارند پس نباید همه مشکلات را به گردن دیگری انداخت.

 

 آنچه مسلم است چنین اتفاقی هر چند در کشور ما تازه و هنوز تاحدودی ناشناخته است اما واقعیت این است که ثبت الکترونیک اسناد سال‌هاست در کشورهای دیگر اتفاق می‌افتد و یکی از ایمن‌ترین سیستم‌ها به منظور جلوگیری از جرایمی نظیر کلاهبرداری و جعل اسناد است و باید به بانیان این طرح و مجریان آن‌که سرانجام شهامت اجرایی کردن آن را نشان دادند دست مریزاد گفت. چرا که جای خالی یک بانک جامع اطلاعات در سازمان ثبت اسناد و املاک که با همه ارگان‌های ذیربط در ارتباط باشد به طور کامل احساس می‌شد. اما آنچه موجب تأسف است این‌که چرا باید چنین طرح‌های مهمی بدون آماده کردن کامل زیرساخت‌ها اجرا شود و به جای آن‌که گامی محکم در جهت تسهیل امور روزمره مردم باشد موجب سخت کردن کارها و رکود امور و بازی با اعصاب و روان مردم شود.

 

ادامه مطلب ...


 


با بالا گرفتن مشکل و تهدید سردفتر‌ان برای تحصن، مجلس شورای اسلامی تصمیم به مداخله گرفت و کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس از ‌رئیس سازمان ثبت اسناد و همچنین چند تن از اعضای کانون سردفتر‌ان دعوت کرد تا برای رفع مشکل پیش آمده به مجلس بیایند.



در اوخر ماه گذشته، یک‌ بند‌ از برنامه پنجم توسعه به نام طرح ‌ثبت آنی‌‌ در دفا‌تر ثبت اسناد کل کشور به اجرا در‌آمد. در این ‌‌طرح قرار بود، سازوکاری برای تسهیل و سرعت بخشیدن به ثبت اسناد باشد، ولی بر خلاف آنچه گمان می‌رفت، باعث کندی کار شد و حتی به گفته برخی‌ سردفتر‌ان، باعث تعطیلی کار آن‌ها نیز شده است.

ادامه مطلب ...

امیدوارم که انتصاب فردی از خانواده سران دفاتر به سمت معاونت عالی ترین پست حکومتی ،کانون سردفتران بتواند از این فرصت  بوجود آمده کمال استفاده را بکند .

اولویت اول :تدوین ائین نامه اصلاح ماده 29قانون جدید تخلفات راهنمائی ورانندگی که یرخلاف نص صریح وهدف قانون گذار تدوین شده است .

دوم ارائه لایحه متناسب درخصوص بنگاههای معاملاتی است .

هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران در مراسم معارفه معاون رییس جمهور در امور زنان حضور یافتند

هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران در مراسم معارفه معاون رییس جمهور در امور زنان حضور یافتند

هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران و جمع کثیری از سردفتران و دفتریاران اسنادرسمی در مراسم معارفه معاون رییس‌‌جمهور در امور زنان، حضور یافتند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران به نقل از خبرآنلاین، مرضیه افخم، زهرا شجاعی، پروین داداندیش، زهرا اشراقی، فاطمه راکعی، سهیلا جلودارزاده، شهلا اعزازی، مینو مرتاضی، توران ولی‌مراد، الهه کولایی، منیژه حکمت، نرگس محمدی، حمیده مروج همسر دکتر عارف و بسیاری از چهره‌های شناخته شده دیگر و فعالان حوزه زنان امروز برای مراسم تودیع و معارفه معاون رییس جمهور در امور زنان به ساختمان شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری آمدند؛ مراسمی که البته بدون رییس‌جمهور و با حضور محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس‌جمهور و حسین فریدون دستیار ارشد حسن روحانی برگزار شد.

  ادامه مطلب ...

تا اینجای داستان سردفتران بازنده جریان تعویض پلاک ،ثبت آنی ،نقل وانتقال املاک شده اند .خودمان را گول نزنیم .قبل از اشتغال به این شغل تصور نمی کردم هیچ صنفی چشم دیدار مان را داشته باشد حتی سازمان ثبت اسناد که خود سران دفاتر را منصوب می کند .

- در حالیکه سازمان ثبت با این همه قدمت و مسئول و ... نتوانسته عملکرد قابل قبولی در یکپارچه کردن سیستم تنظیم اسناد از خود ارئه دهد و همگان را دچار دردسر کرده ( حداقل تا به امروز )  ، شرکت رهگشا هر روز به عملکرد غیر قانونی خود می افزاید و همه ما ......... ببینید تصویر زیر را و تصور کنید آینده را


 

 ۱۳٩۱/٦/٢٩


26/6/91

                                                                 بسمه تعالی

کمیسیون محترم تطبیق مقررات مجلس شورای اسلامی

احتراماً .با توجه به تصویب آئین نامه اجرائی ماده (29) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی که در روزنامه رسمی مورخ 21/6/91 منتشر گردید مواردی بر خلاف قانون به نظر میرسد که ذیلاً  اعلام میگردد :

1-      در بند (الف ) ماده یک آئین نامه مذکور بررسی اصالت وسیله نقلیه چنین تعریف شده است :" مطابقت مشخصات و مختصات فنی وسیله نقلیه با اسناد مسلم الصدور و سوابق شماره گذاری توسط کارشناس راهنمائی و رانندگی ." حال آنکه در صدر ماده 29 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب 1389 آمده است :" نقل و انتقال خودرو به موجب سند رسمی انجام میشود " لذا اسناد مسلم الصدور که میتواند اوراق و اسناد عادی و غیر رسمی از قبیل مبایعه نامه ، قولنامه ، مندرجات ذیل چک یا برات یا سفته و یا دفاتر بازرگانی و امثال آن باشد که تشخیص موضوع به کارشناس راهنمائی ورانندگی محول شده و طبق صریح ماده 29 مذکور باید سند رسمی باشد در این رابطه توجه اعضاء آن کمیسیون محترم را به مفاد ماده 20 قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب 1354 که اسناد مسلم الصدور را تعریف نموده جلب مینماید .بدیهی است که چون در این مرحله سرقتی بودن یا نبودن وسیله نقلیه مورد بررسی قرار گیرد لذا احراز مالکیت نیز در زمره "بررسی اصالت وسیله نقلیه " تعریف شده لذا کارشناس راهنمائی و رانندگی میتواند مدارک غیر رسمی که از نظر وی مسلم الصدور تشخیص داده میشود را به عنوان مدرک مالکیت مورد قبول قرار دهد .

ادامه مطلب ...

عطای تسهیلات تا سقف 200 میلیون تومان توسط موسسه مالی و اعتباری کوثر برای سردفتران اسناد رسمی بدون ارائه وثیقه ملکی در طرح فرهیختگان

"اعطاء تسهیلات تا سقف 2 میلیارد ریال بدون نیاز به وثیقه ملکی"

موسسه مالی و اعتباری کوثر همگام با سیاست خود مبنی بر حمایت از بخش های مختلف اقتصادی کشور، اقدام به اعطاء تسهیلات تا سقف 2 میلیارد ریال به پزشکان، اعضاء هیئت علمی دانشگاه های دولتی و آزاد، مهندسین، وکلاء، کارشناسان رسمی دادگستری و ماده 187 قانون برنامه سوم توسعه و سردفتران اسناد رسمی، که بخش قابل توجهی از فعالیت های اقتصادی جامعه را در بر می گیرند، در قالب "طرح فرهیختگان" نموده است.

شرایط و نحوه بهره مندی: 

 - جامعه هدف : قضات - دامپزشکان- پزشکان – اعضاء هیئت علمی دانشگاه های دولتی و آزاد – مهندسین – وکلا – کارشناسان رسمی دادگستری  ماده 187 قانون برنامه سوم توسعه و سردفتران اسناد رسمی.

- نوع تسهیلات : فروش اقساطی  جهت خرید دفتر کار، مطب، لوازم و تجهیزات مربوط به دفاتر و تجهیزات پزشکی

- میزان تسهیلات : حداکثر تا مبلغ 2 میلیارد ریال

 - مدت بازپرداخت : 

• برای تسهیلات تا سقف 1 میلیارد ریال، حداکثر 60 ماه 

• برای تسهیلات بیش از 1 میلیارد ریال، حداکثر 72 ماه

- مدت انتظار: صرفاً زمان مورد نیاز جهت تشکیل و تکمیل پرونده

"جهت کسب اطلاعات بیشترو جزئیات طرح به شعب موسسه مالی و اعتباری کوثر در سراسر کشور مراجعه فرمائید."



 اظهار نظر رییس سازمان ثبت در خصوص آزمون سردفتری

 

 هفت هزار و 200 سردفتر در کشور خدمات لازم را به شهروندان ارائه می دهند.

           به نقل از خبرگزاری ایرنا

رییس سازمان ثبت اسناد کشور: امسال آزمون سردفتری در کشور برگزار نمی شود.

احمد تویسرکانی پنجشنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این امر به دلیل اشباع تعداد دفاتر اسناد رسمی در کشور می باشند.

وی اظهار کرد: استاندارد موجود در کشور وجود یک سردفتر به ازای هر 15 هزار نفر جمعیت است که به این استاندارد رسیده ایم.

وی اضافه کرد: هفت هزار و 200 سردفتر در کشور خدمات لازم را به شهروندان ارائه می دهند.

رییس سازمان ثبت اسناد کشور گفت: برای برگزاری آزمون در سال آینده نیز ارزیابی های لازم صورت می گیرد و در مناطقی که تعداد سردفتران به حدنصاب جمعیتی نرسد این آزمون برگزار می شود.