روزنوشته های دفتر اسناد رسمی 246شیراز

شیراز :میدان دفاع مقدس ابتدای سبیویه نبش اولین کوچه سمت راست روبروی خیابان شیشه گری تلفن07137364232

روزنوشته های دفتر اسناد رسمی 246شیراز

شیراز :میدان دفاع مقدس ابتدای سبیویه نبش اولین کوچه سمت راست روبروی خیابان شیشه گری تلفن07137364232

چرخ صدور سند دیروز از حرکت ایستاد


 

چرخ صدور سند چهارروز است که  از حرکت ایستاده

 

قطع سیستم ثبت الکترونیک اسناد در کشور مشکلات متعددی برای مردم و دفترخانه‌ها ایجاد کرده است

گرچه کارشناسان و شهروندان همواره بر الکترونیکی شدن سیستم ثبت اسناد تاکید کرده اند و بی تردید چنین اتفاقی گره از بسیاری از مشکلات ناشی از دستی بودن ثبت اسناد می گشاید، اما قطع سیستم ثبت الکترونیک اسناد در کشور دیروز در نخستین روز فعالیت خود بسیاری از شهروندان را سرگردان کرد.

روز گذشته فقط کمتر از 200 سند در کشور صادر شد و ثبت اکثر قریب به اتفاق معاملات نیمه کاره ماند، چون سامانه ثبت الکترونیک اسناد از نخستین ساعات کاری قطع شد و دفترخانه ها را به حال نیمه تعطیل درآورد.

این در حالی بود که دیروز، یعنی بیست و ششم شهریور از سوی سازمان ثبت اسناد کشور به عنوان روز آغاز اجرای سراسری طرح الکترونیکی شدن ثبت اسناد تعیین شده بود و این موضوع بیست و چهارم شهریور طی ابلاغیه ای رسمی به اطلاع دفترخانه ها رسیده بود.در این ابلاغیه تاکید شده دفاتر ثبت اسناد سراسر کشور مکلفند تنظیم و صدور همه اسناد رسمی را از طریق سامانه ثبت الکترونیک که در سازمان ثبت فرماندهی می شود انجام دهند و حتی امور تبعی تنظیم اسناد مثل فک رهن، فسخ سند، صدور اجراییه و عزل و استعفای وکیل را از طریق این سامانه به سرانجام برسانند.

اما قطعی این سیستم روز گذشته شهروندان زیادی در سراسر کشور را سرگردان کرد، حتی شنیده های جام جم از وقوع درگیری در برخی دفترخانه ها حکایت داشت، در حالی که تجمع مردم معترض مقابل برخی دفترخانه ها نیز گزارش می شد.

نگرانی و عصبانیت مردم از بابت بلاتکلیف ماندن معاملات آنها بود، بویژه معاملات مربوط به ملک که تاخیر در ثبت آن تعهدات مالی زیادی را ایجاد می کند. دیروز بسیاری از شهروندان طبق مبایعه نامه خود باید برای سند زدن ملک معامله شده به دفترخانه ها مراجعه می کردند که قطعی سیستم کار آنها را ناتمام گذاشت. برخی درگیری ها نیز که دیروز گزارش شد میان خریداران و فروشندگانی رخ داد که یا معامله خود را در آستانه فسخ می دیدند و یا از بابت این که ناخواسته مجبور به پرداخت خسارت (خسارت دیرکرد مربوط به به نام کردن سند) شده بودند، اعتراض داشتند.معاملات خودرو نیز وضعی مشابه داشت. حتی برخی از شهروندان در تماس با جام جم اعلام کردند خریدار خودروی آنها پاپس کشیده و منصرف شده و آنها نیز با توجه به روند کاهش قیمت ها در بازار ضرر خواهند کرد.

کانون سردفتران، گلایه مندتر از همه

کانون سردفتران روز گذشته گلایه مندتر از مردم بود. این کانون بیش از 4000 دفترخانه را تحت پوشش دارد و دیروز مجبور بود گلایه این دفترخانه ها را بشنود. روابط عمومی کانون سردفتران به جام جم توضیح داد که پیش از سراسری شدن این طرح، الکترونیکی شدن ثبت اسناد به صورت آزمایشی در 11 دفترخانه اجرا شد که همان زمان ایرادات متعدد سیستم به اطلاع مسئولان سازمان ثبت رسانده شد که مشکلات تا حدودی رفع شد، اما برخی ایرادات همچنان باقی ماند.

طبق اعلام این روابط عمومی، اعتراض کانون سردفتران از این بابت است که چرا وقتی سازمان ثبت مشکلات سامانه را برطرف نکرده و می داند پهنای باند فعلی اجازه اجرای این طرح را نمی دهد در حالی که از حجم معاملات روزانه نیز خبر دارد چرا این طرح را اجرا کرده است؟

صبور باشید، مشکلات رفع می شود

مردم و سردفتران، سازمان ثبت اسناد کشور را مقصر قطعی سیستم و بلاتکلیفی خود می دانند، اما سازمان ثبت همه را به صبر دعوت می کند. دیروز هادی خالقی نسب، مدیرکل روابط عمومی سازمان ثبت در گفت وگو با جام جم وجود مشکلات در این سامانه را انکار نکرد، همچنین قول داد بزودی(احتمالا تا پایان هفته) مشکلات به حداقل برسد. به گفته او، قطع شدن این سامانه از مشکلات اینترنت و آماده نبودن زیرساخت ها در کشور ناشی می شود، هر چند پیش از اجرا شدن این طرح همه موارد پیش بینی شده بود و سازمان برای الکترونیکی شدن ثبت اسناد آماده بود.

خالقی نسب با این حال از مردم خواست تا زمان رفع مشکلات صبوری کنند، بویژه شهروندانی که تنظیم اسناد ملکی آنها به مخاطره افتاده است. او همچنین از افرادی که قصد معامله خودرو دارند، خواست فعلا نقل و انتقال را از مراکز تعویض پلاک پیگیری کنند و وقتی مشکلات سیستم رفع شد برای ثبت رسمی به دفترخانه ها مراجعه کنند.

سردفترها تماس بگیرند

با این حال پیگیری های خبرگزاری فارس روی دیگری از این سکه را نشان داد. مدیر آی .تی سازمان ثبت در گفت وگو با این خبرگزاری، قطع سیستم را سراسری ندانست و حتی توضیح داد تا ساعت 11 صبح، 116 سند رسمی برای تحویل به ارباب رجوع آماده شده و 3123 سند نیز به مرحله تنظیم سند رسیده است.

با وجود این بردیا صدرنوری وجود مشکلات را از بیخ و بن انکار نکرد و تاکید کرد سازمان آماده است مشکلات دفترخانه ها را حل کند به شرط آن که سردفتران، نام خود و شماره دفترخانه را با شماره تلفن 63485 در میان بگذارند.

البته گفته های صدر نوری اگرچه به ظاهر مثبت به نظر می رسد، اما در مقایسه با حجم معاملاتی که پیش از این به طور روزانه ثبت می شد، رقم بسیار ناچیزی است. روابط عمومی کانون سردفتران نیز این موضوع را تائید می کند و به جام جم توضیح می دهد که صدور 116 سند در یک روز، آن هم در کشوری که بیش از 7000 دفترخانه دارد بزرگی اش مثل قطره در برابر دریاست و در ناچیز بودنش شکی نیست.

خسارت ها کم نیست

ثبت الکترونیک اسناد که به آن ثبت آنی نیز گفته می شود به این علت در سازمان ثبت اسناد کشور کلید خورد که قانون برنامه پنجم توسعه و نیز قانون ارتقای سلامت اداری بوضوح بر اجرای آن تاکید دارد.

در واقع اجرای این طرح ملی از تکالیفی است که قانون برعهده سازمان ثبت گذاشته و گریزی از اجرای آن نیست، اما مشکل این است که اجرای این طرح بزرگ که گروه وسیعی از مردم کشور را تحت تاثیر قرار می دهد باید با احتیاط و دقت نظر بیشتری آغاز می شد.

اگر رقم صدور روزانه ده سند در دفترخانه ها را به عنوان میانگین کشوری بپذیریم و آن وقت این عدد را در تعداد کل دفترخانه های کشور(7350) ضرب کنیم، خواهیم دید که از بابت هر روز قطع بودن سیستم چه میزان تاخیر در انجام کارها بروز می کند و به دنبال آن چه میزان خسارت به وقت و انرژی نیروی انسانی کشور وارد می شود

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.